سقوط خریدهای فروشگاهی در ۱۴۰۱/ افت ۲۳.۳ درصدی خریدهای اینترنتی
اکوایران:براساس دادههای رسمی در سال ۱۴۰۱، رشد حقیقی خریدهای اینترنتی به شدت افت کرده است. این رقم در شهریور ، مهر و آبان با افتی ۲۳.۳ درصدی مواجه بوده است. افتی که در مورد خریدهای فروشگاهی نیز تکرار شده است. این افت تا حدی بوده که خریدهای فروشگاهی را به مرز سقوط رسانده است. به […]
اکوایران:براساس دادههای رسمی در سال ۱۴۰۱، رشد حقیقی خریدهای اینترنتی به شدت افت کرده است. این رقم در شهریور ، مهر و آبان با افتی ۲۳.۳ درصدی مواجه بوده است. افتی که در مورد خریدهای فروشگاهی نیز تکرار شده است. این افت تا حدی بوده که خریدهای فروشگاهی را به مرز سقوط رسانده است.
به گزارش اکوایران، در چهار سال اخیر طبق دادههای معاونت بررسی های اقتصادی اتاق تهران روند خریدهای اینترنتی صعودی بوده است. روندی که در نیمه نخست سال ۱۳۹۹ به علت شیوع کرونا اوج گرفت. به طوری که حداکثر رقم سهم خرید اینترنتی در چهار سال اخیر متعلق به تیر ۱۳۹۹ بود که برابر با ۲۰.۷ درصد گزارش شد. اما این رشد موقتی بود و مجددا حجم خریدهای اینترنتی افت کرد. افتی که زیاد ادامه دار نبود ولی مجددا مسیر رشد را طی کرد. مسیری که منجر شد در یازده ماهه سال ۱۴۰۱ حجم خریدهای اینترنتی به ۱۱۱۸ هزار میلیارد تومان برسد. دادههای موجود نشان میدهد، در یازده ماهه سال ۱۴۰۱ خریدهای اینترنتی رشدی ۱.۴ برابری نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ تجربه کردهاند.
البته روند حقیقی خریدهای اینترنتی با روند اسمی تغییرات آن متفاوت است. اثرات تورم بر خریدهای اینترنتی موجب شده رشدهای منفی در خریدهای اینترنتی حقیقی اثر بگذارد. این رشد منفی در سال گذشته نیز مشهود بود. به طوری که در شهریور ماه ۱۴۰۱ رشد حقیقی خریدهای اینترنتی به منفی ۲۳.۳ درصد رسید که این روند برای مدت سه ماه ادامه یافت.
با توجه به روندهای قبلی خرید اینترنتی حقیقی، به نظر میرسد به غیر از تورم، عامل محدود شدن دسترسی به ابزار اینترنت و همچنین شبکههای مجازی نیز در این افت اثرگذار بوده است.
از آذر ماه رشد حقیقی خرید اینترنتی مثبت شد و در روند افزایشی در بهمن ۱۴۰۱ به ۹ درصد هم رسید.
مقایسه رشد حقیقی مثبت خریدهای اینترنتی با رشد منفی خرید از پایانههای فروشگاهی را میتوان به ترکیب کالاهای خریداری شده با استفاده از این دو ابزار و احتمال تمایل بیشتر مصرف کنندگان به خرید برخی کالاها از جمله اقلام غذایی از طریق پایانههای فروشگاهی که عمدتا از تورم بالاتری هم برخوردارند، نسبت داد.
تراکنشها در پایانه فروشگاهی
روند عمومی تراکنشهای خرید از طریق پایانههای فروشگاهی در چهارسال اخیر نیز نشان میدهد، این روند افزایشی است. مرور دادههای موجود نشان میدهد، با مهار نسبی کرونا از ماههای پایانی سال ۱۳۹۹ روند خریدهای فروشگاهی که با افتی بی سابقه نسبت به سال قبلش مواجه بود؛ مجددا رشد کرد. البته به دلیل تجربه خرید آنلاین این رشد بسیار کند بود. روند که در سال ۱۴۰۱ کندتر شد به طوری که سهم خریدهای فروشگاهی در سال گذشته به کمترین رقم یعنی ۸۴.۱ درصد در مقایسه با ماههای مشابه سال قبل رسید.
در سال گذشته بالغ بر ۶۸۶۷ هزار میلیارد تومان ارزش تراکنشهای خرید پایانههای فروشگاهی بود. در ۱۱ ماهه ۱۴۰۱ رشد تراکنشهای فروشگاهی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ رقمی معادل ۲۴.۷ درصد است.
سقوط حقیقی
با وجود روند افزایشی ارزش اسمی تراکنشهای خرید، روند مشابه برای خریدهای واقعی همراه با نوساناتی بوده و با تاثیرپذیری از افزایش شدید شاخص بهای کالاها و خدمات عمومی، در مقاطعی مانند نیمه نخست سالهای ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ و از خرداد ماه الی بهمن ۱۴۰۱ با رشد منفی نیز مواجه شده است.
رشد حقیقی کل تراکنشهای خرید از خرداد سال جاری به دلیل جهش تورم ماهانه، منفی شد که تا شهریور ماه ۱۴۰۱ به منفی ۲۶ درصد هم رسید. پس از آن روند بهبود نسبی آغاز شد و از سرعت افت کاسته و در بهمن ماه به منفی ۵.۴ درصد رسید که ۲.۳ واحد درصد از رقم ماه مشابه سال قبل بیشتر است.
رشد حقیقی منفی تراکنشهای خرید ارتباط مستقیمی با میزان هزینههای مصرفی خانوارها دارد و افت معنادار خرید ناشی از تضعیف توان خرید به ویژه در دو سال اخیر است.