ترافیک؛ بزرگترین مشکل تهران /تلاش برای افزایش سرعت ساخت و ساز در پایتخت
بهگزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی؛ علیرضا زاکانی در حاشیه جلسه علنی امروز شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: قرارگاه مسکن کار شبانه روزی شهرداری تهران است. از سال قبل برای تسهیلگری در ساخت ۱۸۰ هزار واحد مسکن برنامه ریزی کردیم. امروز نیز ۳۴۰ هزار واحد تفاهم نامه منعقد و ساخت ۳۰ هزار […]
بهگزارش پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازرگانی؛ علیرضا زاکانی در حاشیه جلسه علنی امروز شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: قرارگاه مسکن کار شبانه روزی شهرداری تهران است. از سال قبل برای تسهیلگری در ساخت ۱۸۰ هزار واحد مسکن برنامه ریزی کردیم. امروز نیز ۳۴۰ هزار واحد تفاهم نامه منعقد و ساخت ۳۰ هزار واحد آغاز شده و زمینه ها در حال فراهم شدن است.
وی افزود: در کمیسیون ماده پنج طرح های موضعی و موضوعی افزایش یافته است و در تلاش هستیم به جای تصمیم گیری برای یک پلاک، نسبت به موضوعات مختلف برای مثال منطقه اسلام آباد تصمیم گیری کنیم و یا ناظر بر “ده ونک” یا “ده کن” تصمیمات کلی بگیریم که یک تصمیم هزاران اقدام را در برمیگیرد. وقتی تصمیم بر تغییر ماهیت فداییان اسلام و یا خیابان قزوین میگیریم عموم شهر از یک ظرفیت بالا برخوردار می شوند.
شهردار تهران ادامه داد: ما می خواهیم شهرک های الگو بسازیم تا سرانه های هفت گانه را تامین کند. تعداد این شهرکها به اندازه انگشتان یک دست نیست و تلاش می کنیم این شهرک ها ایجاد شود. در منطقه ۴، ۵، ۱۵، ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ لکه گذاری انجام شده است. تمام مناطق شهر بر مدار توسعه شهر و بر مدار حمل و نقل عمومی مورد نظر قرار گرفتهاند. ما سه ایستگاه مترو در خیابان شهید بهشتی داریم و دو هزار و ۸۰۰ قطعه در اطراف آن شناسایی و بارگذاری شده و در کمیسیون ماده پنج بررسی می شود و کاربری هایی از جنس نیاز شهر در این قطعات وجود دارد.
زاکانی با بیان اینکه اولین مصوبه مربوط به منطقه ۱۸ بود و اگر اقدامات آن انجام شود، این هفته به کمیسیون ماده پنج می رسد افزود: با بسته های تشویقی پیش بینی شده، تلاش بر این بود که برای مردم تخفیف ۴۰ درصدی عوارض در نظر گرفته شود که فرصتی است که اتمام خواهد یافت، چون ماه به ماه تخفیف کاهش می یابد و در اسفندماه به ۲۰ درصد می رسد. تخفیفات از سال بعد صورت های دیگری خواهد داشت که وضعیت را بسیار سخت خواهد کرد، لذا فرصت خوبی برای مردم فراهم شده است.
شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه یکی از برنامههای ما حمل و نقل است گفت: چهار تحول در برنامه چهارم توسعه شهرداری پیش بینی شده که اجرای هشت کلان پروژه را در بخش تحول کالبدی شهر داریم. بزرگترین مشکل ما ترافیک است و مردم از آن رنج می برند. آلودگی هوا و بد مسکنی دیگر مشکل ماست و برای حل آن ابرپروژه نوسازی شهر بر مدار حمل و نقل عمومی را در نظر داریم تا بتوانیم آسایش، ایمنی و رفاه را به ارمغان بیاوریم.
وی افزود: خروجی تحول فناورانه در کنار شهروند الگو، شهر هوشمند است و بر این اساس پیشرفت و آبادانی را بر محور شهروندان خواهیم داشت.
باید بتوانیم تا پایان امسال به ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس دست پیدا کنیم
زاکانی ادامه داد: حمل و نقل مساله ای بسیار جدی است و به جز تمرکز بر توسعه ریلی، تمرکز را بر توسعه اتوبوسرانی و تاکسیرانی قرار دادهایم. امیدواریم روند افزایش دو هزار و ۲۲۵ دستگاه اتوبوس که تحویل گرفتیم و با جهش هزار عددی به حدود سه هزار و ۲۰۰ دستگاه افزایش یافت، تسریع و توسعه دهیم. شهر ما حداقل ۹ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد و باید بتوانیم تا پایان امسال به پنج هزار دستگاه دست پیدا کنیم که شب گذشته جلسه ای در این خصوص برگزار شد.
شهردار تهران با بیان اینکه در حوزه مترو نیز فعالیت ها را توسعه می بخشیم تا افق ۲۰ ساله را به پنج ساله تبدیل کنیم، تصریح کرد: به دنبال این هستیم که از الگوهای متفاوت حمل و نقلی نیز استفاده کنیم؛ برنامه ریزی جدی برای استفاده از تراموا در شهر به عنوان ظرفیت پاک و الگوی پیشرفته ارائه خدمات انجام می دهیم و با این اقدام میتوانیم دو سوم خدمات مترو را با تراموا ارائه دهیم و می توانیم با همان میزان سرمایه ۳.۵ برابر ظرفیت ایجاد کنیم. اقدامات در حال انجام است که یک خط آن اجرا شود.
وی با بیان اینکه ۷۰ درصد حمل و نقل را باید به سمت حمل و نقل عمومی ببریم، گفت: اگر این اقدام انجام شود، می توانیم تهران را شهری با هوای دلچسب داشته باشیم که قابلیت سکنیپذیری داشته باشد. برای تامین ۶۳۰ دستگاه واگن، ۱۳ درصد پیش پرداخت برای طرف خارجی انجام شده است. تمام مراحل و مقدمات انجام شده و به انتهای کار رسیده است. دولت انقلابی به ما کمک می کند و افتخار داریم که این کمک را دریافت می کنیم.
تلاش شهرداری برای افزایش سرعت ساخت و ساز در تهران
شهردار تهران با بیان اینکه تقسیط بدهیها برای ۲۴ ماه برای مردم تصویب شد، ابراز امیدواری کرد که این اقدامات به رفاه شهر منجر شود و ادامه داد: ما در خصوص ارائه تخفیفات هدف داشتیم و از نظر مالی مشکلی نداریم و منابع ما بدون اینکه ظلمی به مردم روا داشته شود، از سال قبل بیشتر است. همچنین به این توجه داریم که تمام حق و حقوق مردم با جزئیات ادا شود. این فرصت برای ما بسیار جدی است و به دنبال این هستیم که سرعت ساخت و ساز افزایش پیدا کند. شهرداری سال قبل تصمیم گرفت در حوزه مسکن دخالت کند و طرف مردم باشد، لذا در قرارگاه جهادی مسکن کار کردیم که بتوانیم با توسعه ساخت و ساز، آبادانی شهر شکل بگیرد و نیاز مردم پاسخ داده شود.
وی افزود: بالغ بر ۸۰ درصد پول شهرداری از طریق عوارض است اما تلاش کردیم مردم بتوانند از تخفیفات برخوردار شوند و بر لبان مردم لبخند بنشانیم.
شهردار تهران با بیان اینکه از تمام ظرفیتهایی که برای ارتقاء حمل و نقل عمومی کمک کند، استفاده می کنیم، گفت: در بخش خصوصی با ۱۶ شرکت کار می کنیم و خرید خدمت از شرکت های بیشتری نیز خواهیم داشت. تا دو هفته آینده بسته ما آماده خواهد شد و پیگیری می کنیم تا دو هزار و ۲۲۵ دستگاه به پنج هزار دستگاه برسد که تاکنون سه هزار و ۲۰۰ دستگاه را تامین کردهایم. ۸۰۰ دستگاه بازسازی و بخشی نیز نوسازی میشوند. بیش از ۳۰۰ دستگاه تحویل گرفته ایم و مابقی نیز تحویل و در شنبه های امید و افتخار رونمایی خواهد شد.
وی افزود: از شورای عالی امنیت ملی مجوزهایی دریافت کردیم و شرکت های سرمایه گذاری نیز باید در این زمینه وارد شوند.
زاکانی با اشاره به موضوع ساختمانهای ناایمن تاکید کرد: صحبت روز گذشته من دقیق بود و بیان اینکه کدام ساختمان ناایمن است بر ذهن و روح و روان جامعه خدشه وارد می کند و آسایش مردم را مورد آسیب قرار می دهد و مردم در پی اعلام اسامی ساختمانها، از لحاظ روانی نمیتوانند زندگی کنند نه از لحاظ فیزیکی. هیچ گاه تاکنون اقدامی جدی در زمینه ایمن سازی صورت نگرفته اما امروز ۹ دستگاه دست به دست هم داده اند و تیم های مشترکی در ۲۲ منطقه تشکیل شده که ساختمان های بلندمرتبه تا ۶ طبقه را بررسی می کنند و فراتر از ضوابط آتش نشانی مورد بررسی قرار می گیرد.
وی گفت: جان مردم برای ما بسیار مهم است و کار سختگیرانه ای داریم، به گونه ای که برای هر ساختمان شناسنامه ای خواهیم داشت که آیا آن ساختمان قابل استمرار و بهره برداری است یا نیاز به بازسازی و نوسازی دارد؟ در این جنس ساختمان ها که در مرحله خطر قرار می گیرند، ورود ضوابط سختگیرانه انجام خواهد شد. آنچه مهم است سلامتی و جان مردم و مسافران و ساکنان در شب است.
انتهایپیام/