مقبره بزرگان علم و دین در کردستان+تصاویر
به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، در استان کردستان مانند سایر نقاط ایران اسلامی مقبره عرفا و عالمان بزرگ دینی فراوانی وجود دارد که هر ساله گردشگران و زوار زیادی را به این استان میکشاند. مقبره پیر شالیار مقبره پیر شالیار در انتهای جاده آسفالت اورامان قرار دارد و هر سال دو بار در نیمه […]
به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، در استان کردستان مانند سایر نقاط ایران اسلامی مقبره عرفا و عالمان بزرگ دینی فراوانی وجود دارد که هر ساله گردشگران و زوار زیادی را به این استان میکشاند.
مقبره پیر شالیار
مقبره پیر شالیار در انتهای جاده آسفالت اورامان قرار دارد و هر سال دو بار در نیمه بهار و نیمه زمستان مراسم پیر شالیار در روستای اورامانتخت کردستان برگزار میشود؛ به اعتقاد منطقه اورامانات پیری اسطورهای به نام «پیر شالیار» وجود داشته که صاحب کرامات بوده و امروزه مردم این خطه برای برآورده شدن حاجات خود به آنجا میروند.
مراسم پیر شالیار که هر ساله در روستای اورامانتخت کردستان برگزار میشود شامل ذبح دام قربانی، دفزنی، خوردن آش، و شبنشینی و خواندن شعر و دعا است.
مقبره شیخ فاضل گروسی
مقبره شیخ فاضل گروسی در یکی از خیابانهای شهر بیجار واقع شده و بسیار مورد توجّه اهالی این منطقه است.
ساختمان مقبره که پس از تخریب بنای قبلی ساخته شده به صورت هشت ضلعی غیرمنتظم بوده که چهار ضلع اصلی آن به طول قریب به ۵ متر و چهار ضلع زاویهها هر یک سه متر و در هر یک از اضلاع هشتگانه پنجره و دری بزرگ جهت رفتوآمد و نورگیری طراحی شده است.
بر فراز بقعه، گنبد عرقچینی بلند به قطر ۷ و ارتفاع قریب به ۴ متر قرار دارد که نمای خارجی آن مانند دیوار بقعه، آجری بوده و در ساقه گنبد، چهار پنجره جهت نورگیری طراحی شده و درِ بقعه از جانب مشرق باز میشود و صورت قبری در داخل مقبره است که روی آن سنگ قبری نهاده شده است.
مقبره شیخ عباس کومایین
در روستای کومایین از توابع بخش موچش و در ۶۵ کیلومتری شهر کامیاران و ۷۵ کیلومتری شهر سنندج، مقبرهای به همین نام وجود دارد که در طول سال و فصلهای مختلف باعث جذب افراد بسیار زیادی حتی از کشورهای دیگر به این روستا شده و در طول سال و در فصول مختلف به این روستا آمده و ضمن زیارت مزار این پیر رهرو، از طبیعت زیبا و بکر این منطقه نیز دیدن میکنند.
به گفته ساکنین ۱۳۰ سال قبل در این روستا «شیخ عباس کومایین» زندگی کرده و مردم این منطقه خاک تربت وی را به عنوان تبرک در پارچهای ریخته و در جیب خود میگذارند، چراکه اعتقاد دارند با وجود این خاک از گزند هر ماری در امان هستند.
مقبره علامه ملا احمد نودشی و شرفالملک
این بنا در انتهای خیابان کشاورز سنندج و روی تپه شرفالملک که گورستان است قرار گرفته و ساختمان قدیمی دارد؛ بنا به صورت مکعب ساده با گنبدی بر فراز آن بوده و در این مقبره که به مقبره علامه ملا احمد نودشی معروف است، شرفالملک از اعضای خانواده اردلان نیز دفن شدهاند، این مقبره فقط روزهای جمعه برای ذکر دعا و قرائت قرآن باز است.
مقبره شیخ محمد باقر غیاثی
این مقبره که حدود ۵۰ سال پیش روی تپه شرفالملک سنندج ساخته شده به یکی از عرفای اواخر عصر قاجار، شیخ محمد باقر غیاثی تعلق دارد، بنا دارای پلان مربع شکل با سقف گنبدی بوده که از داخل به روش بسیار زیبایی آینه کاری شده است، در این مکان روزهای پنج شنبه و جمعه دعاخوانی و قرائت قرآن برگزار میشود، وی را از شاگردان علامه ملا احمد نودشی میدانند.
مقبره شیدای نازار
این بنا در بلندترین نقطه کوه شیدا در شمال شرقی روستای ظفرآباد از توابع قروه قرار دارد و از هر سو قابل رویت است، این بنا با پلان مربع شکل، حدود ۹ متر ارتفاع دارد؛ بنا از آجرهای قرمز ۲۲ در ۲۲ در ۵ سانتیمتر با قوسهای سلجوقی ایلخانی ساخته شده و زمان احداث آن به طور دقیق مشخص نیست.
بقعه پیرخضر
در روستای پیرخضر در دو کیلومتری شهر بیجار، بقعهای به همین نام وجود دارد، بقعه پیر خضر دارای پلان چهار ضلعی یا گنبد شلجمی است که با سنگ لاشه و آجر خشت و سنگهای حجاری شده بنا شده و مدفن یکی از عرفا و سادات منطقه معروف به پیر خضر است.
تاریخ سنگ نبشته قدیمی روی مزار مشخص نیست اما نوع خط، قدمت ساختمان را به دوره صفوی میرساند،این بقعه در سال ۱۳۷۸ به وسیله میراث فرهنگی کردستان به طور کامل مرمت شد.
بقعه شیخ نجمالدین
بقعه شیخ نجمالدین نقشبندی در روستای امروله از توابع شهرستان سنندج به یکی از مشایخ طریقت نقشبندی تعلق دارد، این بنا دارای یک فضای مربع با ایوان ستوندار چوبی بوده که با سنگ و آجر ساخته شده و از دوره قاجار به جای مانده است.
کلیسای سنندج
این بنا در ضلع غربی خیابان نمکی و در محله قدیمی آقازمان که در گذشته محلهای مسیحی نشین بود، قرار دارد، اواخر دوره صفویه در زمان حکومت شاه عباس دوم هنگامی که ارامنه توسط دولت عثمانی به ایران تبعید شدند، گروهی از آنها در شهر سنندج ساکن شدهاند.
شیوه ساخت و نوع معماری کلیسای سنندج تحت تاثیر معماری سبک اصفهانی است و تلفیقی از نماسازی سبک بومی مانند طاق نما و ستون نمای آجری در آن به کار رفته که به فرم مشعل در بخش فوقانی به صورت سه ترکی آجرکاری شده است خطوط عمودی در نمای بیرونی ساختمان تأکید بر ارتفاع کلیساست.
در گلدسته ناقوس کلیسا کاشیهای معقلی و گره چینی قابل ملاحظه است، حجاری سنگهای سر در ورودی که دارای نقش گل لوتوس و ترنج بوده کار استادکاران سنندجی است.
کلیسای سنندج دارای قناتی فعال است و آب نمای زیبایی نیز در داخل حیاط آن در ضلع جنوبی دیده میشود، این کلیسا احتمالاً در دوره قاجار ساخته شده است.
گزارش از رامیار غفاری
انتهای پیام/